Transportul automobilelor noi face parte din procedurile normale cu ajutorul cărora mașinile sunt aduse la dealer, de la fabricile companiilor auto, iar costurile acestui trasport se regăsește în prețul automobilului. În ultimul an, efectele tuturor scumpirilor logistice și de materii prime s-a transmis într-o formă amplificată în această componentă de preț, cu un vârf alarmant pentru transportul maritim, după cum reiese din cele mai recente analize de piață, făcute de transportatori.
Asociația Europeană de Logistică a Vehiculelor (ECG) a calculat un nou index al costului de transport pentru vehiculele finit, pe baza tarifelor din ultimul trimestru al anului 2022. Indexul FVL este calculat împreună cu PwC Austria și are la bază factori de cost relevanți pe sector logistic, țări selectate și surse de date reprezentative. Valoarea calculată pentru trimestrul 4 din 2022 a ajuns la 158,3, ceea ce indică, după cum precizează asociația, o creștere globală a costurilor de transport de 58,3%, comparativ cu baza de raportare ianuarie 2019. Valoarea anterioară trimestrială a indexului FVL a fost, în septembrie 2022, 153,9, ceea ce înseamnă cu numai în trimestrul 4 creșterea costurilor a fost de 4,4%. Pe segmente logistice, indexul a avut evoluții diferite.
Cea mai mare creștere a fost cea din transportul maritim, la 236,4, ceea ce corespunde unei creșteri generale a costurilor de 136,4%, între ianuarie 2019 și decembrie 2022. Față de trimestrul precedent, creșterea a fost de 22,7%, fiind pusă pe seama creșterii cererii de automobile din intervalul analizat. Pe segmentele rutier și feroviar, creșterile sunt mai mici, de 28,7% (index 128,7) și, respectiv, de 21,7% (index 121,7) comparativ cu ianuarie 2019. Vestea bună este că s-a înregistrat o scădere pe ultimul trimestru din 2022, cu 4,1%, în principal din cauza scăderii prețului la motorină, pe segmentul rutier, și de 2,5% pe segmentul feroviar, de asemenea ca efect al reducerii prețurilor combustibililor, după cum precizează raportul ECG.
Raportul privind indexul prețurilor logistice în transportul de vehicule mai arată că extremele în evoluția prețurilor s-au înregistrat în Polonia, unde creșterea a fost de 38,2%, și Italia, unde s-a înregistrat cea mai mică creștere, de 17,8%. Creșterea medie a prețurilor carburanților calculată ca factor de impact în perioada analizată a fost de 35,6%, pe piețele relevante, în timp ce creșterea costurilor cu forța de muncă, cauzată în principal de criza de șoferi, a fost evaluată la 33,8%.