Așa cum era de așteptat, reprezentanții industriei auto nu sunt impresionați de excepția pe care Uniunea Europeană a permis-o pentru anul 2035, când vor fi interzise toate formele de propulsie care emit CO2, pentru autoturisme și LCV-uri.
Șeful Stellantis, Carlos Tavares, spune că așa numiții e-fuels nu vor influența prea mult trecerea la mașini electrice în Europa. Carlos Tavares, șeful Stellantis, este de părere că acceptarea e-fuels după 2035 „nu va schimba semnificativ traiectoria industriei auto” deoarece companiile auto au început deja electrificarea. „Suntem pe drumul nostru pentru a livra electrificarea care este așteptată în UE și care va fi acolo. În cazul Stellantis noi vom fi acolo pentru a livra mobilitatea electric, asta este absolut clar”.
Afirmația lui Tavares a fost făcută în cadrul Forumului „Freedom of Mobility” pe care Stellantis l-a organizat în acest an și dorește să-l transforme într-un eveniment anual. Stellantis a părăsit asociația industriei auto, ACEA, și a spus că își va urma propriul drum, ca o companie de mobilitate și tehnologie. Tavares a amintit că deciziile luate la Stellantis pentru trecerea la vehicule electrice au fost luate cu mult timp în urmă, în 2014 – 2015, cu mult timp înainte ca Uniunea Europeană să reglementeze propulsia electrică. „E-fules va fi doar o altă tehnologie care va fi dezvoltată și asta demonstrează că nu toată lumea are o abordare dogmatică a problemei, unii au o abordare pragmatică. La sfârșitul zilei avem nevoie de o mobilitate sigură și curată”, a mai spus Tavares răspunzând unei întrebări referitoare la e-fuels. „Nu va schimba cu nimic”, a mai avertizat șeful Stellantis rolul e-fuels în 2035, subliniind în schimb efectul electrificării: „Va fi o profundă transformare a industriei care va avea un impact profund asupra societății, iar oamenii trebuie să fie pregătiți pentru asta. O transformare nu doar a industriei, ci a ecosistemului din jurul industriei.
Șeful Stellantis a vorbit despre modalitățile prin care mașinile electrice vor putea deveni mai populare la nivel global, el amintind de soluția producției în țările cu forță de muncă ieftină. „Vehiculele electrice accesibile au început să apară în India și dacă acolo este posibil acest lucru va fi posibil și în alte țări”, a spus Tavares. Stellantis produce deja un Citroen C3 electric produs în India și care ar putea ajunge în Europa în curând. Carlos Tavares a mai explicat că cea mai bună metodă de ieftinire a mașinilor electrice este reducerea greutății acestora, pentru a le reduce prețul. „Trebuie să facem mobilitatea curată mai accesibilă, și cel mai ușor mod prin care putem să facem asta este să facem mașinile electrice mai ușoare. Asta este posibil prin găsirea unei noi chimii pentru baterii, prin găsirea de materii prime alternative. Un alt mod este să facem infrastructura care să suporte autonomii mai scurte, care permit ca mașinile să fie mai ușoare. O densitate mare a infrastructurii poate elimina teama numită „anxietatea de autonomie”.
Tavares este de părere că vehiculele electrice sunt soluția la problema încălzirii globale. El a spus că autoritățile ar trebui să-și pună o întrebare esențială: „De ce oamenii aleg automobilul și nu aleg alte forme de transport, transportul public? Asta este o întrebare cheie”. Așa ar putea reglementa mai bine piața și ar putea înțelege mai bine modul în care funcționează lucrurile în privința industriei auto.
E-combustibilii ar putea reprezenta o soluție pentru ca unii producători auto să poată vinde și după 2035 automobile cu motoare cu combustie, însă UE a acceptat acest lucru doar cu condiția ca aceste automobile să nu poată utiliza combustibili fosili, care din punct de vedere chimic sunt aproape identici. Conform primelor evaluări, prețul unui litri de benzină sintetică este astăzi de circa 10 euro, iar în 2030 ar putea coborî la 2 euro, ceea ce este mult peste prețul unui litru de benzină de rafinărie.