Acţiunile Porsche AG au stagnat joi, la capătul unei evoluţii fluctuante în timpul primei lor zile de tranzacţionare la bursa din Frankfurt, după ce grupul-părinte Volkswagen a sfidat pieţele volatile, listând marca de maşini sport la o evaluare de 75 de miliarde de euro (72 de miliarde de dolari), aceasta fiind a doua mare listare efectuată vreodată în Germania, transmite Reuters.
Titlurile Porsche au închis la 82,50 euro pe unite, revenind la preţul lor de emisiune, de la maximul sesiunii de 86,76 euro pe unitate.
Volkswagen a stabilit preţul de listare al acţiunilor Porsche la nivelul superior al intervalului indicat şi a strâns 19,5 miliarde de euro, pentru a finanţa planul de electrificare a modelelor grupului.
Investitorii principali, inclusiv Qatar Investment Authority, T. Rowe Price, fondul suveran de avere al Norvegiei şi Abu Dhabi au revendicat 40% din oferta de acţiuni.
Aproximativ 25% din titluri plus o acţiune ordinară au revenit familiilor Porsche şi Piech, prin Porsche SE, cel mai mare acţionar al Volkswagen, care are acum o minoritate de blocare la marca de maşini sport.
Acţiunile au atins vârful de preţ la 86,76 dolari pe unitate, dimineaţa târziu.
Performanţa acţiunilor pune evaluarea Porsche AG la aproximativ 75,43 miliarde de euro, doar puţin sub cea a fostului grup-părinte Volkswagen, care valorează în jur de 80,1 miliarde de euro, şi înaintea unor rivali precum Ferrari.
Este cea mai mare listare efectuată în Germania de la cea a Deutsche Telekom, în 1996.
Acţiunile Porsche SE, cel mai mare acţionar al Volkswagen, care deţine acum şi o minoritate de blocare a mărcii de maşini sport, au scăzut cu 10,9%.
Acţiunile Volkswagen au scăzut cu 6,9% faţă de deschiderea de joi, la 128,5 euro pe unitate.
Potrivit traderilor, unii investitori care au cumpărat acţiuni Volkswagen şi Porsche SE ca o piesă la IPO ar putea să-şi retragă poziţiile şi să treacă la Porsche AG, subminând scopul Volkswagen de a-şi creşte capitalizarea prin demonstrarea valorii doar a uneia dintre mărcile sale.
”Porsche a fost şi este perla grupului Volkswagen. IPO a arătat acum foarte, foarte transparent valoarea pe care piaţa o atribuie Porsche”, a declarat Chris-Oliver Schickentanz, director de investiţii la managerul de fonduri Capitell.
CEO-ul Volkswagen, Arno Antlitz, a declarat pentru Reuters că listarea şi-a îndeplinit rolul de a ajuta la finanţarea electrificării producătorului auto.
Din cele 19,5 miliarde de euro strânse din IPO, aproximativ 9,6 miliarde vor merge către Volkswagen – puţin sub o cincime din bugetul de 52 de miliarde de euro necesar planurilor de electrificare – restul fiind distribuită între acţionari, ca dividend special.
”Suntem bine configuraţi financiar, avem fluxuri de numerar puternice pentru a ne finanţa singuri strategia de electromobilitate”, a spus directorul financiar.
Olkswagen a stabilit preţul acţiunilor Porsche AG la vârful intervalului anunţat, în pofida pieţelor bursiere mai slabe, în urma inflaţiei germane ridicate şi a turbulenţelor generale ale pieţei, provocate de creşterea ratelor dobânzilor.
”Acesta nu este chiar un mediu de vis pentru o IPO”, a spus Thomas Altmann, manager de fonduri la firma QC Partners.
Volkswagen a spus că volatilitatea pieţei este tocmai motivul pentru care administratorii de fonduri aveau mare nevoie de o afacere stabilă şi profitabilă precum Porsche AG în care să investească.