Mici pătrate plate de siliciu cu modele labirintice gravate pe suprafața lor reprezintă acum coloana vertebrală a aproape oricărei industrii majore. Asta înseamnă că barierele comerciale și perturbările în producția de semiconductori pot avea efecte în lanț la nivel global. Exact asta se întâmplă chiar acum, deoarece un important producător european de cipuri auto s-a trezit prins în mijlocul unei furtuni geopolitice între China și Occident, furtună ce ar putea răsturna producția de mașini.
Geopolitica Oprește Ștergătoarele de Parbriz
Potrivit mai multor publicații, o dispută majoră mocnește între producătorul olandez de cipuri auto Nexperia și compania-mamă chineză, Wingtech.
Nexperia fabrică semiconductori de bază pe care se bazează încă mulți producători auto—acei cipuri folosite pentru funcții simple precum ștergătoarele de parbriz sau mecanismele geamurilor electrice.
- Nexperia produce cipurile în mai multe țări europene, dar le expediază în China pentru ambalarea și asamblarea finală.
- În septembrie, Olanda ar fi preluat controlul companiei din motive de securitate națională, temându-se că proprietarul chinez plănuia să mute tehnologia proprie către o altă companie deținută.
- Acum, cele două părți sunt blocate într-o dispută, iar livrările către China și exporturile din fabrica chineză au fost suspendate.
Asociația Motor & Equipment Manufacturers Association (MEMA) din SUA a avertizat săptămâna trecută că fabricile auto americane sunt la doar câteva săptămâni distanță de „impacturi semnificative” asupra producției.
Și, pentru a amplifica senzația de déjà vu, un furnizor cheie de trenuri de rulare electrice pentru Grupul Volkswagen și BMW în Europa a redus deja schimburile la linia sa de producție din Germania.
ZF Friedrichshafen, al patrulea cel mai mare furnizor auto din lume, a tăiat schimburile la principala sa fabrică de transmisii electrice din Schweinfurt, deoarece „disponibilitatea componentelor importante s-a înrăutățit”, conform Automotive News.
Impactul exact al acestui „mic deranjament” cu semiconductorii asupra industriei EV nu este încă clar, dar seamănă periculos de mult cu criza cipurilor de după pandemie, care a lăsat producătorii de mașini în dificultate.
100% – Lecția Geopolitică
Industria auto de semiconductori este extrem de globalizată și interdependentă. Un singur cip poate fi proiectat în Germania, fabricat în Taiwan, ambalat în China și instalat într-o mașină construită în SUA. O singură sincopă într-una dintre aceste etape poate bloca o linie de producție pe un alt continent. Pentru consumatori, asta înseamnă mai puține opțiuni la dealer și întârzieri.
Este o reamintire usturătoare a cât de fragile rămân lanțurile globale de aprovizionare auto, deosebit de vulnerabile la politicile comerciale protecționiste, pe măsură ce țările se întrec pentru supremația tehnologică.