Contradicție la Bruxelles: UE Pregătește „Interdicție Ascunsă” a Mașinilor pe Benzină Până în 2030

Da mai departe!

Comisia Europeană plănuiește să forțeze electrificarea flotelor de companii, o decizie pe care directorii din industrie o consideră o mutare „cu două tăișuri” menită să blocheze vânzările de motoare termice mult înainte de 2035.

Industria auto europeană se pregătește pentru un nou val de tensiuni, pe măsură ce Comisia Europeană (CE) plănuiește să impună cote stricte pentru vehiculele integral electrice în flotele deținute de companiile de pe continent.

Potrivit informațiilor obținute de Financial Times, propunerea vizează stabilirea unor cote obligatorii de mașini complet electrice pe care companiile de rent-a-car și restul firmelor europene ar trebui să le dețină în flotele proprii până în anul 2030.

Strategia „Cu Două Tăișuri” a Comisiei

Decizia CE pare a fi o mișcare de șah care ar putea avea efecte devastatoare asupra vânzărilor de mașini cu motoare termice (benzină și diesel) înainte de data oficială a interdicției, 2035.

Această propunere ar urma să fie făcută publică simultan cu cea de a relaxa parțial interdicția din 2035 (posibil prin permiterea anumitor motoare termice cu eficiență ridicată, așa cum a cerut Germania).

Un înalt oficial al unui producător auto a descris situația fără echivoc: „Aceasta ar fi o interdicție ascunsă a mașinilor pe benzină [înainte de 2035].”

Pentru industria auto, scenariul este clar: Comisia ar da cu o mână, amânând interdicția totală, dar ar lua cu alta, blocând vânzările de mașini termice către companii – un segment vital.

Miza: Flotele Reprezintă 60% din Piață

Semnificația acestei decizii este uriașă, având în vedere că, în prezent, circa șase din zece mașini vândute în Europa sunt destinate flotelor de companii. Pentru unii producători, acest segment reprezintă până la jumătate din vânzările anuale totale.

Grupuri de lobby pentru mediu, precum Transport & Environment, susțin că electrificarea rapidă a mașinilor de serviciu este esențială pentru atingerea obiectivelor climatice, deoarece acestea generează peste 70% din totalul emisiilor provenite de la mașinile noi.

Reacția Industriei și Costurile Suplimentare

Propunerea a stârnit critici aprinse, în special din partea companiilor de flote și a celor de rent-a-car.

  • „Interdicție Mult Mai Timpurie”: Nico Gabriel, directorul operațional al companiei germane Sixt, a avertizat că impunerea unei cote obligatorii ar duce, de facto, la o interdicție mult mai timpurie a vehiculelor cu motor cu combustie.
  • Costuri Crescute: Companiile, inclusiv cele care nu au legătură directă cu industria auto, dar care folosesc leasing operațional sau financiar, ar fi obligate să cheltuiască mai mult din cauza prețurilor ridicate ale mașinilor complet electrice.
  • Probleme de Infrastructură: Operatorii de flote avertizează că planul este nerealist fără o infrastructură de încărcare mai dezvoltată și o modernizare a rețelelor electrice naționale.
  • Impactul asupra Pieței Second-Hand: Richard Knubben, director general la Leaseurope, a avertizat că, dacă firmele de flote vor prelungi durata de viață a vehiculelor termice deja deținute pentru a evita costurile VE, achizițiile de mașini noi vor scădea, iar prețurile mașinilor electrice second-hand vor fi grav afectate.

Flexibilitate și Agenda Politică

Discuțiile din jurul documentului pe care Comisia intenționează să îl prezinte pe 10 decembrie 2025 sunt încă fluide. Președinta CE, Ursula von der Leyen, a făcut din ecologizarea flotelor o parte esențială a agendei sale pentru cel de-al doilea mandat.

Pentru a atenua opoziția statelor membre, oficialii de la Bruxelles iau în considerare cote naționale sau introducerea cotelor strict ca „recomandare” (și nu obligativitate). Totuși, scopul rămâne același: de a accelera tranziția către zero emisii.

Dacă va fi adoptată, această decizie va redefini modul în care companiile europene cumpără și dețin vehicule, având un impact mult mai imediat și direct asupra pieței decât interdicția din 2035.

Related posts